|

Pasukan Sulu kembali teror dan 5 Polisi Malaysia Tewas Ditembak

 
 
Kondisi Malaysia yang mencekam kembali membuat sejumlah titik rawan pertempuran kembali di jaga ketat oleh Polisi Diraja Malaysia. Kontak senjata kembali terjadi akhir pekan ini antara Polisi Diraja Malaysia dengan pengikut Kesultanan Sulu Filipina. Dalam kejadian ini terulang sabtu malam waktu sabah.  Namun kembali korban jiwa menjadi tumbal dalam insiden ini lima Polisi Diraja Malaysia dan dua pasukan Kesultanan Sulu dilaporkan tewas olah media setempat.

 
Kepala Polisi Diraja Malaysia, Inspektur Jenderal Tan Sri Ismail Omar jelaskan untuk media jika, baku tembak itu terjadi di Kampung Sri Jaya, Simunul, Semporna, Sabah. Wilayah ini terletak 300 kilometer dari lokasi yang diduduki oleh orang-orang Sulu dalam tiga pekan ini. Mereka jelaskan jika sebagian wilayah Sabah adalah kekuasaan warga Sulu Filiphina.

 
Para polisi Malaysia ini tengah memburu orang-orang yang diduga bersenjata di wilayah pantai timur. Saat ini, polisi Malaysia telah mengepung kampung tersebut untuk mencari sisa-sisa pengikut Kesultanan Sulu.

 
Menurut Ismail, ada tiga wilayah yang menjadi tempat pertempuran antara pasukan Malaysia dengan pasukan Sulu, yaitu Lahad Datu, Semporna, dan Kunak. Sebelumnya, baku tembak telah menewaskan dua Polisi Komando Malaysia dan 12 pengikut Kesultanan Sulu.

 
Ismail mengimbau masyarakat di Sabah tetap tenang, tidak terpancing dengan isu apapun. Dia meminta warga ahanya mempercayai keterangan-keterangan yang diberikannya.
 
 




Posted by Unknown on 18:12. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. Feel free to leave a response
Kirim Komentar Anda:
Pembaca dapat melaporkan komentar jika dianggap tidak etis, kasar, berisi fitnah, atau berbau SARA. Kami akan menimbang setiap laporan yang masuk dan dapat memutuskan untuk tetap menayangkan atau menghapus komentar tersebut. | Advertise With Us | Info iklan |

Berlangganan Berita:

Dapatkan Breaking News
Langsung di e-mail Anda GRATIS!!



0 komentar for "Pasukan Sulu kembali teror dan 5 Polisi Malaysia Tewas Ditembak "

Leave a reply


Berita Terbaru


Pasang Iklan disini
Pasang Iklan Teks disini Murah Meriah!!!
KawandNews.com

Pasang Iklan disini
Pasang Iklan Teks disini Murah Meriah!!!
KawandNews.com

Pasang Iklan disini
Pasang Iklan Teks disini Murah Meriah!!!
KawandNews.com

Ads by KawandNews.com

Recently Commented